مهارت های لازم برای موفقیت در مهندسی برق چیست؟ برای استخدام و برای رشد شغلی توی این زمینه چه چیزهایی رو باید بلد باشیم؟

من در پست از نگاه خودم میخوام به این سوال نگاه کنم و پاسخ بدم.

توی این چند سال که کار کردم، افرادی رو دیدم و نیازهایی رو دیدم که همیشه از خودم یه سوال تکراری پرسیدم:

چرا این رو توی دانشگاه یا اجتماع به ما یاد ندادند؟ چرا؟

توجه 1: من فقط در مورد مهندسی برق – گرایش قدرت صحبت میکنم ولی سایر گرایش ها یا سایر رشته ها هم کم و بیش شبیه هم هستند.

توجه 2: من فرض میکنم که شما مهندسی برق را دوست دارید یا حداقل ازش متنفر نیستید. و از لحاظ رواشناسی و شخصیتی با این رشته تناسب دارید.

توجه 3: این پست به مرور تکمیل تر خواهد شد.

مهارت های علمی:

این موارد مربوط به کتاب و دانشگاه میباشد. دانستن این موارد کمک کننده است ولی همه چیز نیست. چون به غیر از شما، همه این موارد را میدانند و تا حدودی آنها را بلد هستند.

بسته به علاقه شخصی، موارد زیر رو باید تا حدودی بلد باشید

  • مفاهیم ماشین های الکتریکی
  • مفاهیم پایه مغناطیس
  • مفاهیم و اجزا سیستم های قدرت
  • رزومه و رزومه نویسی
  • ورد در حد متوسط
  • اکسل در حد متوسط
  • مهارت گزارش نویسی در حد مقدماتی
  • نظم کاری و شخصی
  • مدیریت زمان مقدماتی
  • Etap
  • Digsilent
  • Matlab
  • Autocad

 

مهارت های تکنولوژیکی:

موارد زیر ضروری هستش

  • ایجاد و فعالیت درست در Linkedin
  • آموزش کار با ایمیل
  • سواد دیجیتال
  • مهارت جستجو در اینترنت

 

 مهارت های نرم:

آشنایی در حد یک دوره چند ساعته در هر کدام از موارد زیر ضروری هستش و در صورتی که علاقه مند بودین میتونید یک یا چندتا رو عمیق یاد بگیرید.

  • زبان انگلیسی
  • تفکر انتقادی
  • هوش هیجانی
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت تصمیم گیری
  • مهارت ارتباطات
  • مهارت ارائه و صحبت در جمع
  • مذاکره
  • مذاکره تلفنی
  • مکاتبات اداری (ایمیل یا نامه)

 

مهارتهای متمایز کننده:

برخی از این آیتم رو در لیست های بالا گفتم و اینجا دوباره میگم:

  • اکسل پیشرفته
  • گزارش نویسی پیشرفته
  • مهارت مذاکره پیشرفته
  • مهارت متقاعد سازی
  • رهبری گروه
  • توانایی کار گروهی
  • مدیریت پروژه

 

 حالا یک سوال از شما دارم: چند درصد از موارد بالا رو در مدرسه، دانشگاه یا اجتماع به ما یاد دادن یا الان یاد میدن؟

(اگر دانش آموز یا دانشجو یا والدین هستید، لطفا به این مواردی که گفتم فکر کنید)