اگر گزارش برای رفع تکلیفه، که ادامه رو نخونید ولی اگر کیفیت کار و گزارش براتون مهمه من در ادامه چند تا از موارد رو بنا به تجربه اندک خودم در واحد R&D یک واحد صنعتی رو لیست کردم

  • برای گزارش سناریو داشته باشید. و از شروع و ادامه و اتمام گزارش رو برنامه ریزی کنید (حداقل توی ذهنتون)
  • به کار خودتون و گزارشتون احترام قائل شید
  • گزارش شما ممکنه یک سند معتبر باشه برای یک شخص، یک گروه یا یک سازمان و بتونه در نهایت یک درد یا دغدغه ای از گروه رو حل کنه
  • مدیران میانی و ارشد غالبا وقت و حوصله خواندن گزارش را ندارن، پس خلاصه و مفید باشید و همیشه به این فکر کنید که اگر چیزی مهم نیست و به تنه ی گزارش آسیب نمیزنه، حذف ش کنید
  • مغز انسان ها عدد و امار و عکس رو دوست دارن، پس از اونها با زیرکی و ظرافت مناسب استفاده کنید
  • سلیقه داشته باشید! فونت و رنگ و مشخصات گزارش رو رعایت کنید
  • ذهن خواننده گزارش رو بفهمید (مدل ذهنی)
  • گزارش نویس معمولا باید بدون غرض ورزی و لنگر ذهنی گزارش رو بنویسه. (اگر ذهنتون مریض (No Offence) باشه میتونید اهداف گزارش رو منحرف کنید و نتایجی که شما میخواین رو ازش بگیرید!)
  • بدونید روی چی باید زوم کنید و بولد کنید (این رو استراتژی نفر و واحد تعیین میکنه)
  • دامنه لغات خودتون رو توسعه بدید و استفاده و سواستفاده از لغات رو بلد باشید.
  • میتونید با گزارش به ذهن آدم ها نفوذ کنید (روانشناسی نفوذ)
  • و ...