برای تعیین استراتژی میبایست به 5 سوال اساسی پاسخ دهیم. در این صورت میتوانیم استراتژی مناسب را تعیین کنیم.

مباحث و پرسش های مهم جهت تعیین و طراحی استراتژی:

1. آرمان پیروزی یا winning aspiration

what is our winning aspiration?

تعریف سازمان از "پیروزی" چیست؟ آرمان سازمان برای دستیابی به "پیروزی" چیست؟

چرا شرکت شما میخواهد پیروز شود؟ (منظور این سوال، "هدف" از پیروزی نیست بلکه "آرمان" شرکت میباشد.)

در تنظیم آرمان شرکت لازم است فقط به انسان فکر کنیم (حول محور انسان)

در این مرحله باید آرمان پیروزی را به وضوح تعیین کنیم.

یک شرکت نباید صرفا برای حضور در بازار تلاش کند.

برای رسیدن به پیروزی، چه چیزی به شما انرژی و انگیزه میدهد؟

دنبال حضور در بازار هستید یا برد در بازار؟ (حضور داشتن در بازار و کسب پیروزی در بازار دو بحث متفاوت میباشند)

برای تعیین آرمان، لازم است بجای نگاه محصول محور، نگاه انسان محور (مشتری محور) داشته باشیم و مصرف کننده در کانون توجه ما باشد.

برای اینکه آرمان ها را بدرستی طراحی کنید، مهم است که بدانید با چه کسانی به پیروزی دست میابید و در مقابل چه کسانی رقابت میکنید. به عبارت دیگر لازم است نیازهای مصرف کننده را رفع کنیم (=پیروزی).

آرمان کسب پیروزی باید با در ذهن داشتن تصویر روشنی از مصرف کننده طراحی شود. 

آرمان ها را می توان در طی زمان بازتعریف و اصلاح کرد اما آنها نباید روز به روز در حال تغییر باشد اهداف برای ایجاد ثبات و هم راستا کردن فعالیت ها در شرکت پدید آمده اند و بنابراین باید طوری طراحی شوند که برای مدتی دوام داشته باشد.

توجه کنید که آرمان با هدف فرق میکنه!

اهداف میبایست بر اساس روش SMART انتخاب و روشن گردد.

شرکت میخواهد پیروز شود؟ در چه زمینه ای؟

شرکت به چه چیزی میخواهد برسد؟ 

اهداف و آرزوی شرکت چیست؟

2. حوزه فعالیت یا where-to-play

شرکت در چه حوزه ای میخواهد فعالیت کند؟

شرکت در چه زمینی میخواهد بازی کند؟

خروجی این مرحله میتواند یک لیست از انواع حوزه ها باشد که در مراحل بعد، این لیست مورد بررسی و انتخاب قرار گیرد.

هیچ شرکتی نمی تواند هر کاری برای همه مردم انجام دهد و به موفقیت دست یابد.
Where to play represents the set of choices that narrow the competitive field. The questions to be asked focus on where the company will compete—in which markets, with which customers and consumers, in which channels, in which product categories, and at which vertical stage or stages of the industry in question.
no company can be all things to all people and still win, so it is important to understand which where-to-play choices will best enable the company to win.

3. روش کسب پیروزی - how to win

انتخاب روش دستیابی به پیروزی (در حوزه منتخب فعالیت) در این مرحله معین میگردد.

روش رسیدن به موفقیت ارتباط نزدیکی با حوزه فعالیت یا زمین بازی دارد؟

4. قابلیت ها و توانایی های اصلی - core capabilities

برای پیروزی چه توانایی هایی باید داشته باشیم؟

برای موفقیت، چه توانایی های را باید کسب کنیم و یا توسعه بدهیم؟

برداشت شخصی از کتاب "بازی برد" نوشته A.G. Lafley, Roger L. Martin